nedelja, 25. december 2016

KAKO VONJAMO PARFUME?

Parfumi se sestavljajo od antike, Egipta, pa verjetno še dlje nazaj v zgodovini. Že takrat so poznali sestavljanje not, piramide in kako se določeni vonji obnašajo. Primerjali so jih z vodicami bogov, boginj, ki zadovoljujejo človeške čute... Ali pa jih spodbujajo...

Mogoče katere znate testirati parfume, verjamem pa, da jih veliko ne zna. Ker jih tudi jaz nisem znala in zato je šlo veliko vonjev mimo mene, ker sem zavonjala samo njihov "opening", tisto, kar butne vate na začetku, do sredine pa nisem niti prišla. Tako sem mnoge parfume okarakterizirala kot čudne, da mi dišijo po čistilih, zdravilih in so me odbili daleč stran... škoda, niti do bistva nisem prišla... 

Parfumi so znanost. 

Najboljše je parfum testirati in preveriti vonj na svoji koži. Pika. Noben listni testerček, ki jih dobimo v parfumerijah, ne doseže tega, kako se parfum obnaša na koži, že zaradi kislosti (Ph) in sestave kože, ki je na vsakem posamezniku različna. Sama menim, da znajo biti razlike na kožah različnih ljudi minimalne, da lahko od koga koža lepo naprimer potegne ven cimetove note, kaj drugega pa zasenči. Možno. Bolj kot prebiram zapise o parfumih, bolj mi zdrava pamet govori, da ljudje pretiravajo. Govorim o laični populaciji in ne o parfumskih profesionalcih. Zakaj? Ker bo ženska, ki bo zavonjala parfum na drugi ženski in se ji bo zdel lep, megičen, zapeljiv, kot tudi ženska, ki ga nosi. Tega je v tujini veliko, pozna tudi to, ko ti ljudje dajejo komplimente na vonj, tako moški, kot ženske. In prepoznajo vonje. Tudi moški, ker pač kupujejo za svoje ženske in poznajo trende v parfumerijah. Za oba spola. Pri nas nismo vzgojeni tako, ne odraščamo z vonji, ne dobimo od kolegic po 3 enake parfume za rojstni dan, ker smo glede tega zapeti in imamo slab standard. Moški pa sploh ne poznajo, ne za ženske, ne zase, vsaj glavnine najbolj popularnih. Pa pustimo to. Ženska, ki zavonja na drugi ženski nekaj fantastičnega, kar bi tudi sama imela. In gre kupit. In na njeni koži ni enako. Zakaj? Ker ni ista kot tista oseba, ki ji je bila všeč s tem vonjem in ga je znala lepo nosit. Tu gre za psihološko noto, kako bi nekdo rad bil podoben nekomu drugemu. Ko pa sam dobi to v roke, začne komplicirat, preveč tega, onega, joj, to ni zame. In se začnejo občutki tesnobe, nesigurnosti in še česa. Zato dajte si našpricat parfum nase, na zgornji del zapestja, da ga čimmanj drgnete ob sebe, ob obleko in ga ne spravite v desetih minutah s sebe in ne pokrivajte tega z obleko, elastičnimi patenti, tesnimi oblačili. Dajte parfumu možnost, da se posuši, kot je treba in razvije svoj vonj. In samo tako ga boste lahko opazovale, v kaj se razvija. 
Še enkrat ponovimo. Obisk drogerije en špric na zgornjo stran zapestja, drug parfum, ki ga želimo testirat na drugo zgornjo stran zapestja, tako visoko, da ne spiramo z vodo, ko si umivamo roke. Če je toplo vreme, lahko v pregib komolca. In potem to vonjamo dokler se vonja, tam do 4 ure sigurno, pri močnih parfumih lahko 12 ur ali več. 

Sestavljeni so po parfumski piramidi, to pomeni v zgornjih notah, ki jih ponavadi zavonjamo takoj, ko parfum špricnemo nekam. To je takoimenovani "opening", ki je lahko precej neprijeten, razni citrusi, lažje variante, ki so skrbno sestavljene, lahko zadiši alkoholno, medicinsko, po zelenjavi. Tukaj moramo počakat, da se parfum popolnoma posuši. To traja tam okoli 10 min. Tu se suši alkohol. Lahko vonjamo vmes in zaznavamo, kako se spreminja. Ker se. Vsak parfum se spreminja kot kameleon in iz njega nastane več ali manj kompleksna zgodba.
Potem pridejo srednje note, ki so ponavadi sestavljene iz nabora rož, lahko smol, mahov, gurmanskih not, začimb, semen... To parfumeristi združijo v unikatno srce parfuma. Znanost je v tem, da se izpostavi določen vonj, ostali ostanejo zadaj in se jih vsaj nekaj razpozna, ali pa dobimo skupek vonjev, ki nam sporočajo neke skupno noto, spet morali bi s prostim nosom zaznati vsaj nekaj sestavin. Kako jih bomo zaznali? Eni kupujejo olja, da potem prepoznavajo te note in se tega učijo. Eni imajo oster nos in zaznajo naprimer vijolice, nageljne, vanilijo, cimet... Lahko pa se vse skupaj zaznava kot prijetno ali manj prijetno dišavo in se ne komplicira toliko. Mene, osebno določene note v parfumih motijo. Ne prenesem pačulija da mi butne v prvih ali drugih notah ven, ker mi vsi parfumi z njim delujejo kot moške kolonjske vode. Fuj. Ene ženske ga obožujejo. Ne maram tudi pafrumov, ki so "kisli" to so razni lotusi in orhideje, ki naredijo parfum rožasto kisel, kar mene spominja na uvelo cvetje na parah, ko se kropi mrtvece. Ne. Nikakor. Samo kar je meni všeč, ni nujno, da je vsakemu drugemu. In je prav, da testiramo in preverjamo, kaj je tisto, kar je nam všeč. In da to ni parfum, ki ga nosi sodelavka. Ali soseda. Da znamo izbrat samo zase. In bit unikatni. In znat nosit, kar nam je všeč in se ne naslanjamo na druge. In da znamo demanirat to, za čemer stojimo. 
V parfumski piramidi so še spodnje note, ki so ponavadi lesne, smolnate, iz semen, oreščkov, kar predstavlja bazo parfuma. Na teh notah parfum stoji in so njegov temelj. Ko se razdiši in razkadijo srednje note, pridejo na površje bazni vonji. To je proti koncu dišavne dobe in po kar nekaj urah nošenja. Ponavadi so bolj proti koži, se pravi, da ga vonjamo, če se naslonimo bližje. So toplejši, prijaznejši, sladkobni, lahko delujejo moško. Ponavadi smo jih vajeni in na nas delujejo prijazno in mehko. 

Tako moramo preidet vse tri faze razvijanja parfuma, da ga lahko ocenimo, ali nam je všeč, ali ne. Lahko, da ga bomo testirali nekajkrat. 

Poudarjam, da parfumeristi in znane hiše delajo izpeljanke uspešnih parfumov. Potrebno je pogledati, s čim so začeli. Recimo Calvin Klein je izdel Eternity parfum. Čez nekaj let moško varianto. Takrat so bili še časi, ko se je previdno lansiralo parfume in se je prvo preverilo, če se prime ženska varianta. In ker je bil uspešnica, se je naredilo kar nekaj izpeljank Eternity-a. Nekaj zato, ker ljudje pozabijo ali pa se jim zdijo nekaj let stari originali staromodni. In hočejo novo, najnovejše in po super trendih. Gre za bolj uspešne prodaje tudi teh meteoritnih parfumskih zvezdic. Ene so dobre, druge spet ne. Po vsej verjetnosti so slabše obstojne in ne dišijo prav dolgo. Par ur. 
Zadnja leta se je pojavila masovna proizvodnja parfumov filmskih in pevskih zvezd-ic. Prav. Gre pravzaprav za prodajo imen, da se parfum prodaja. In tudi tu se obračajo milijonski zneski pri prodaji. Kar je še bolj zabavno, ponavadi imajo slabe sestave, slabo obstojnost, ni pa nujno. Najbolj zabavno je, da nekateri izdajo linije vonjev, lansirajo nekaj let, dve, tri, štiri, potem pa na parfume pozabijo. To se dogaja filmskim in pevskim zvezdam in zvezdicam, ko parfum ne prinaša dovolj denarja. In pade proizvodnja in tudi zanimanje, da se lansira nove vonje. Zakaj bi potem kupovali to in bili zvesti taki in tako začetniški znamki? 

Velika imena, parfumske hiše imajo in delajo drage parfume. Nekaj se plača za znamko, ki se jo nosi, za prepoznavnost, nekaj pa za dobro sestavo in marketing in še vse to, kar je okoli. Torej. Dobra hiša bo dala od sebe parfum, ki bo prepoznaven, ki bo dobro dišal, dolgo časa, ki bo kompleksno sestavljen, kjer bo oblikovan vsak detajl, od stekleničke, kartonaste embalaže in bo zadovoljil dovolj velik delež žensk, ki ga bodo nosile. Temu primerna je cena. 
Zadnja leta se masovno proizvaja parfume, tudi iz vrhunskih hiš in imen, ki nimajo tako dobre obstojnosti in je vonj bolj ciljan na to, da je všeč čim večim ljudem. Ženskam. Da se ga proda čimveč. Sama nisem najbolj nagnjena da bi dišala, kot dišijo "vsi" in izbiram drugače in drugačne vonje. Takih meteoritov je na tisoče, nekateri se tudi hitro ukinjajo. 

Parfumi, ki so iz eko, naravnih in bio prodajalcev, niso parfumi. To so vonji, so zelo simpl sestavljeni, ponavadi oksidirajo po nekaj letih in so za v smeti. Če so komu všeč, voila. 

Parfumi, ki se prodajajo v kakih diskontnih trgovinah in so "no name" niso parfumi. Pika. Ponavadi sestavljeni sintetično, vedno s tistim zadušljivim musk vonjem. Veliko vode in alkohola, malo vonja. Cena zna biti visoka, glede na parfume v redni prodaji v parfumerijah. To se ne splača kupit. Nikoli in never. 
Točeni parfumi gredo v isto kategorijo. Mislim, zakaj bi kupil manj ml parfuma, za skoraj isto ceno kot poceni dizajnerske znamke? Why, oh, why? Preračunano v ml so več kot predragi. Alkoholasti. Slabi ponaredki. Dokler se da original parfume dobit za cca dvajset evrčkov 100 ml, ne vem, zakaj bi sploh zgubljali čas s tem. 
Poleg tega so dokaj dobri in korektno sestavljeni parfumi, celo boljše sestavljeni kot dizajnerski, parfumi od raznih Avonov in Oriflameov. Teh nisem nikoli preizkusila, ker me odbije embalaže, ki zgleda vedno cenena in napisi, ki so čudni. Baje se približajo tisti, ki so cenjeni veliko boljše in dražje. 

Potem so tu še "niche" parfumi, kar je popolnoma nov, drugačen segment. Gre za nove parfumarske znamke, ki niso uveljavljene. Od pregrešno dragih arabskih ali orientalskih znamk, do naslednikov in potomcev velikih parfumarjev, ki stopajo samostojno na svojo pot. Pri niche parfumih vseeno velja nekaj previdnosti. Nekateri proizvajalci radi eksperimentirajo, tako da dobite v niceh tiste osnoven, naravne vonje. Paradižnika. In takih monad. Lahko je sestavljen iz ene same note. Nekateri dišijo zelo močno, močneje, kot tisti, ki so od priznanih znamk. Tej so e posebej cenjeni pri moških, če dišijo lepo. Moški radi špricnejo nase dva brizga zjutraj in so veseli, če dišijo cel dan. Zato jih tudi kupujejo in dajo po dvesto evrčkov zanje. Dvesto evrčkov bo tudi od proizvajalca iz Dubaja in bo unisex varianta, dvesto evrčkov bo tudi nek, ki bo sestavljen iz ene note. Absolutno bi bilo potrebno testirat pred nakupom. Verjamem, da se zna dobit krasne vonje vredne svojega denarja, spet drugi ne bodo upravičili cene. Ta predel je meni popolnoma neznan, ker pri nas razen Mullerja nimamo parfumerije. Pa še Muller je mizerija. Od tega, da se ne dobi skoraj nič, oziroma zelo malo, da oglašujejo recimo poleti 20 let star vonj, po moje zato, ker je nabavna cena nizka, prodaja se pa za ohoho denarja. Testerjev ne dobiš nikoli. Niti za velike nakupe ne. Se spomnim, ko smo kupovali božična darila in se pusti nekaj sto evrčkov noter, pa si bil vesel, ko so darilno zavili. Juhuhu. Not. :( Pri nas se parfumi ne oglašujejo, ne reklamirajo, ni prodajnih akcij in promocij. Enostavno ni. Parfumi so pri nas popolnoma podhranjen del prodajnega asortimana, ne vem, ali se res tako slabo prodajajo pri nas. Ker vem, da ženske ravno nimajo po 30 vonjev sezonskih na izbiro. In se ne parfumirajo z lahkotnimi parfumi po tuširanju in si ne nadišavijo posteljnine pred spanjem ali preden preoblečejo posteljo. Tega pač pri nas ni. 

Ne morem, da ne bi rekla. V parfumerije se ne hodi dišavit! Ne pred službo, ne med službo, nikdar. Testerji parfumov so namenjeni testiranju, za božjo voljo! Ra roko, zapestje, na listek in gremo ven. Testirati se tudi ne da več kot 3 vonje naenkrat, zame je optimum 2, pa še z dvema imam potem nekaj ur dela, da jih razdelam v glavi in si ustvarim mnenje. Če nimate denarja, ne si delat sramote po trgovinah. Zaradi tega pri nas umikajo testerje zadaj za parfume, ker poveča možnost, da kaj pade na tla, jaz se zmeraj tresem, da bo kaj padlo. Testerjev ne menjajo, tudi, ko so prazni, ali pa ko jih ni več. Nekaj jih pokradejo ljudje, kakšen pade na tla, kakšnega odnese prodajalka. Sploh pa bi lahko bil kader, ki prodaja parfume bolj podkovan na samem področju. In to opazujem že dekado ali več. Da nimajo pojma, ne v kozmetiki, ne pri parfumih, stojijo in klepetajo, čim prideš na oddelek parfumov te obkrožijo kot jastrebi, da se ja ne dotikaš preveč in da se ne bi šprical. Precej neprijetno. Rajši testiram v tujini, letališčih, kar se ne dobi pri nas, naročim testerje in jih v miru vonjam doma. Žal postaja spletna prodaja močna konkurenca parfumerijam, sploh našim, ki so s cenami ostale v prejšnjem stoletju, :) V škodo nas, potrošnikov in za svoje debele denarnice. 

Parfumov se naveličamo, ker se tudi sami, kot osebnosti spreminjamo. Nekaj, kar nosimo, ko imamo dvajset let, mogoče ne bomo nosili pri petdesetih. Kar ne pomeni, da je s parfumi kaj narobe. Ali da so se tako spremenili. :) 

Formulacija parfumov se spreminja. Zakaj? Ker veljajo strožje restrikcije pri določenih sestavinah, bodisi menjajo sestavine za cenejše in bolj dostopne, ali se zgodi, da je kdo kopiral vonj od koga drugega. In so tožbe in ukinitve. To poznamo tudi s sveta vse okoli nas, ni nič posebnega, kar poglejte, kolikokrat je Coca-Cola spremenila formulo in da če jo piješ v Afriki, kjer jo polnijo drugi proizvajalci, ima popolnoma drugačen okus. Mislim, da baza vonja ostane enaka, so pa rahle modifikacije, sploh pri parfumih, ki so na tržišču več kot 30 let recimo. 
Parfumi iz prejšnjega stoletja so narejeni kompleksnejše. To je dejstvo. Takrat so lansirali, kar so znali, ko je bil "boom" novejših vonjev. Sploh v devetdesetih letih, takrat so se proizvajalci potrudili, da so čimbolj drugačni, unikatni, močno dišeči, dobro sestavljeni. Danes gre zgolj za dišeče vodice, ki bi bile všeč čimveč ljudem. Ni več poante v imenu, parfumski hiši, pač pa končnem izkupičku. Jaz sem zaprisežen oboževalec vonjev devetdesetih let, tam najdem tako raznolikost in toliko zanimivosti, da se premaknem drugam, če rabim parfume za vsak dan, tako, za sproti. Tudi mnogo starejši vonji so mi zanimivi in si še vedno zaslužijo pozornost in prostor na polici. 

Največja baza parfumov, če izvzamemo te, ki so res v poceni trgovinah šteje več kot 40.000 kosov. Ni variante, da ne bi vsak nekaj našel sam zase, :) Testirajte. Naročajte preko spleta, naročajte testerje, da najdete nekaj zase. Je fajn lepo dišat. In fajn zavonjat nekoga, ki lepo diši. Pri obeh spolih, :) 

Parfum je dolga zgodba, ki jo nosimo na sebi. Lahko se razvija skozi cel dan. Dajmo jim priložnost, da pokažejo, kaj so v resnici... 

Ni komentarjev:

Objavite komentar